زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

علی بن عیسی ماهان





علی بن عیسی ماهان، از فرماندهان بزرگ زمان‌ هارون الرشید و امین عباسی و حاکم خراسان در قرن دوم قمری بود. به دلیل ظلم و ستم‌های فراوان او بر مردم، رافع بن لیث بر علیه او شورید و هارون نیز او را برکنار کرد. او پس از مدتی به امین عباسی پیوست و سرانجام به سال ۱۹۵ ق در جنگ با فرمانده نظامی مامون یعنی طاهر بن حسین کشته شد.


۱ - معرفی اجمالی



علی بن عیسی بن ماهان از فرماندهان بزرگ زمان‌ هارون الرشید و امین بود.‌

۲ - حاکم ظالم خراسان



هارون او را در سال ۱۸۰ ق به ولایت خراسان منصوب کرد. علی بن عیسی با قساوت تمام و ظلم و ستم، بر مردم حکومت می‌کرد و در مدت ولایتش بر خراسان که ده سال به طول انجامید، هشتاد میلیون درهم جمع آورد.

۳ - شورش رافع



رافع بن لیث در سال ۱۹۰ ق علیه او شورید. این شورش در ماوراء النهر فزونی گرفت و طی آن رافع، بر بخارا و سمرقند استیلا یافت.‌ هارون الرشید برای به دست آوردن رضایت او ابن ماهان را عزل و اموال او را مصادره کرد. آن گاه ابن ماهان را به زندان‌ انداخت.

۴ - پیوستن به امین



وقتی امین در سال ۱۹۳ ق به خلافت رسید، ابن ماهان او را به برکناری مامون از ولایتعهدی و جانشینی پسرش، موسی تحریک کرد. امین به نصیحت او عمل کرد و مامون را خلع و ولایتعهدی بعد از خود را به پسرش، موسی داد و او را به «الناطق بالحق» ملقب ساخت.

۵ - جنگ با مامون



امین، علی بن عیسی بن ماهان را به همراه لشکری عظیم به جنگ با مامون روانه ساخت و او را به امارت «جبل»، اصفهان، همدان و قم منصوب کرد.

۶ - وفات



علی بن عیسی ماهان، از بغداد با چهل هزار سوار به جنگ مامون رفت. طاهر بن حسین، فرمانده لشکر مامون، در «ری» به مصاف او رفت و در این جنگ ابن ماهان کشته شد و یارانش شکست خوردند.

۷ - پانویس


 
۱. زرکلی، خیرالدین، الاعلام، ج۴، ص۳۱۷.    
۲. طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۸، ص۳۲۴.    
۳. ابن اثیر جزری، ابوالحسن علی بن ابی‌الکرم، الکامل فی التاریخ، ج۶، ص۱۵۰-۲۳۹.    
۴. ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایه و النهایه، ج۱۰، ص۲۴۵.    
۵. ابن خلدون، عبدالرحمن، تاریخ ابن خلدون، ج۴، ص۲۲۱.    


۸ - منبع



عبدالسلام ترمانینی، رویدادهای تاریخ اسلام، ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ج۱، ص۴۳۸.





آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.